Lama op het menu - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Catharina Abrahamse - WaarBenJij.nu Lama op het menu - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Catharina Abrahamse - WaarBenJij.nu

Lama op het menu

Door: Cat en Im

Blijf op de hoogte en volg Catharina

23 Oktober 2008 | Bolivia, Potosí

Hallo allemaal! Hier weer een update van onze fantastische vakantie! Vanuit San Pedro in Chili zijn we zondagmorgen vroeg onze tour begonnen rond de prachtige meren en zoutvlaktes van Bolivia. Met 2 trucks en in totaal 12 mensen plus 2 gidsen hebben we 3 dagen lang rondgereden in het bizarre landschap. De eerste dag hebben we een aantal meren bezocht, één van groen van kleur, één felrood! Heel erg bijzonder. De enige dieren die de kou overleven op deze vlaktes zijn flamingo´s (honderden!), lama´s en vicuña´s (ook soort lama´s) en daar hebben we er dan ook veel van gezien.
Bolivia ligt aanzienlijk hoger dan Argentinie en we hebben dan ook behoorlijk veel last gehad van hoogteziekte. De eerste avond sliepen we op 4300 meter en we hadden dan ook erg veel last van hoofdpijn en benauwdheid, omdat er weinig zuurstof in de lucht zit. Oplossing: cocathee. Dat hebben we dan ook veel gedronken, maar heel veel helpt het niet. Je moet er maar gewoon aan wennen. s Avonds sliepen we in een soort ehm, ja gebouw. Met een heleboel andere toeristen. Het werd erg koud snachts en we sliepen dan ook met (nou ja, cat dan) met de halve backpack aan en muts op! We hebben de zonsopgang op de zoutvlakte gezien, heel bijzonder. 80.000 km2 zoutwoestijn. In het midden van die woestijn ligt een eiland met metershoge cactussen! Dit was tot nu toe echt het hoogtepunt van onze reis. Dinsdagmiddag kwamen we aan in Uyuni en de volgende dag zijn we naar Potosí vertrokken. Dit is een mijnstad in het zuiden van Bolivia. We zitten in een heel fijn hostel, tis alleen nogal koud. Wat een weersverschillen deze vakantie. Vandaag heeft het gewoon gesneeuwd!Vanmorgen zijn we de mijnen in gegaan. Een gids nam ons mee om te laten zien hoe de omstandigheden van de mijnwerkers zijn, echt heel schrijnend. We hebben ze cocabladeren gegeven om te kauwen, sigaretten, drinken en dynamiet! Net als de rest hebben wij ook de bladeren zitten kauwen, echt heel erg smerig. Het is niet echt een drug, maar meer een soort aspirine. Nou, doe ons maar een paracetamolletje dan! Ohja, gisteren hebben we in een mooi restaurant steak gegeten...van de lama! Alles moet je proberen he, en het was gewoon erg lekker! Vanmiddag een beetje het stadje bekeken, Potosí is echt een aanrader, erg leuk! Dit deel van de vakantie is heel anders dan Argentinie was. Dat is toch wel erg westers vergeleken met waar we nu zitten. Morgenavond vertrekken we richting La Paz. Dat schijnt helemaal hot te zijn, dus we zijn benieuwd! Tot de volgende mail! Liefs van Im en Cat
PS We zijn weer oom en tante geworden, van Mirre Madelief!

• 24 Oktober 2008 - 01:24

Bente:

lieverds!
    kom net terug van 1 vinootje drinken met san..hahaha.maar wat een topreis he, helemaal super!
    mijn wekker gaat lekker alweer om 8 u pffff 4,5 u slaap dus, dusss
    Genietse en een dikste trustekusss
    ps nog plezier gehad van de thermo broek?

• 24 Oktober 2008 - 06:57

Len & Nic:

Klinkt weer helemaal super allemaal!Hoop dat jullie veel foto's gemaakt hebben en we er deze keer wel, liefst binnen een half jaar, aan toe komen ze te bekijken :)
    Have fun in La Paz..

Liefs

• 24 Oktober 2008 - 11:20

Loes:

Hee Cath, jeetje wat gaaf zeg allemaal: lijkt me erg indrukwekkend zo'n zoutmeren en in die mijn. Was het niet eng? Veel plezier nog, liefs vanuit een MegaHerfstachtig Groningen...xxxx

• 25 Oktober 2008 - 11:15

Tessa:

Hola Cath,
    Lag een beetje achter met je verhalen, net je vorige gelezen nu deze... Echt indrukwekkend! Die mijnen zijn echt eng heb ik gehoord! Hoorde je ook overal explosies toen jullie erin waren? Heel veel plezier in La Paz en jullie verdere vakantie!

xx

• 26 Oktober 2008 - 11:45

Suus:

Ome Im en Tante Cat! Gefeliciteerd!
    Wat 'n schitterende reis zeg, word helemaal vrolijk van jullie berichtjes..
    Ik zit m'n grauwe zondag aan m'n scriptie te besteden, je mot wat!

Geniet en 'n hele dikke hollandse KUS!

• 26 Oktober 2008 - 13:00

Dagmar:

Dag reizigers,
    Wat een heerlijk verhaal. De hoogvlakte van Bolivia is ook een van de mooiste gebieden ter wereld. Hadden jullie geen claustrofobie in die mijnen? Wat schrijnend he!
    Gelukkig hebben we hier nog geen sneeuw, hoewel, die vieze regen is ook niet alles. Gisteren hadden we feestje (HouseWarming) bij Maarten. Veel Summummers, leek wel een reunie, erg gezellig.
    Geniet van het fantastische Bolivia.
    Liefs, Dagmar

• 27 Oktober 2008 - 20:04

Roeline:

Heee avonturies! Geweldig zeg jullie verhalen! Ik kom net terug van een weekje kreta, maar dat is niet te vergelijken met dat van jullie (was wel erg lekker en leuk hoor ;-)
    Have fun nog daar!

Liefs Roeline